reciclarea in magazine

Reciclarea – de la „moft” la MUST

Retailerii care s-au adaptat nevoilor de consum, devenind mai verzi și mai „fresh” au câștigat mai ales la capitolul fidelizare. Iar dacă în privința sortimentației optime lucrurile sunt relativ clare – consumatorii își doresc varietate, produse mai sănătoase și mai proaspete  –  comercianții mai au de răspuns și altor cerințe.

Consumatorul modern, preocupat de nutriție și sustenabilitate

În contextul noilor directive europene privind reducerea poluării, 2019 marchează o creștere a interesului față de mediu și economie circulară. Interzicerea recentă a materialelor plastice de unică folosință a condiționat brandurile să adere la noile politic. Consumatori au devenit mai informați și mai vigilenți. Sustenabilitatea și-a făcut loc în lista de așteptări, iar reciclarea a devenit un subiect de actualitate.

Astfel, consumatorul pretențios, preocupat de un stil de viață sănătos începe să fie interesat și de cât de sustenabil este produsul pentru care plătește.

Dincolo de bunul de consum atât de necesar, începe să conteze și ciclul de viață al produsului. Condițiile în care a fost creat (spre exemplu, dacă e cruelty free sau nu) dar și condițiile în care va sfârși (ce se va întâmpla cu produsul / ambalajul odată ce va ajunge deșeu).

Reciclarea nu mai e percepută ca un „moft” sau o datorie a ecologiștilor care trebuie să salveze planeta, ci a devenit o problemă reală pentru fiecare dintre noi, indiferent de rolul în care ne aflăm. Pentru magazine, „green” și sustenabil poate însemna inclusiv implementarea unor soluții pentru gestionarea deșeurilor.

Preocuparea vizavi de probleme de mediu e un semn de implicare socială – la nivel individual și mai ales la nivel organizațional. Companiile care reușesc să treacă (măcar aparent) de bariera profitului și să devină „human”, „prietene cu consumatorul”, primesc o bilă albă (vizibilă, evident, în comportamentul de cumpărare).

Așadar, fresh nu mai sunt doar fructele din coș, ci și amprenta pe care producătorii și comercianții o lasă în natură și în mintea cumpărătorului.

Cu cât cel care obține profitul pare mai interesat de nevoile comunității cu atât (conștient sau nu) cumpărătorul va fi mai deschis să revină. Orientarea către oameni și atitudinea de tip „îmi pasă de tine”, pot veni din acțiuni aparent mici, dar cu impact – cum ar fi dotarea magazinului cu recipiente pentru colectarea bateriilor uzate. Pentru un astfel de demers efortul e minim – spațiul necesar este mic, implementarea nu costă nimic, efectele sunt majore. Și vizibile. Bateriile uzate sunt cele mai periculoase deșeuri municipale, din cauza substanțelor chimice pe care le conțin – metale grele nocive pentru natură și om. Colectarea selectivă și reciclarea sunt esențiale, în primul rând pentru sănătatea oamenilor.

Câte baterii consumă (și aruncă) un român?

În decursul unui an, un român achiziționează cel puțin 2 baterii tip pastilă și 10 baterii portabile AA și AAA, aruncând în jur de 8 baterii. Dacă le aruncă printre resturile menajere sau dacă le lasă într-o cutie de colectare specială, e o provocare pentru care încercăm să găsim soluții.

Anual 40 de milioane de baterii uzate ajung la gropile de gunoi. Fiecare dintre acestea reprezintă o mică bombă ecologică pentru om și natură.

O singură baterie aruncată la întâmplare, plantează automat „semințe” de cadmiu, mercur sau litiu, din care vor crește viitoare plante. Prin lanțul trofic, substanțele toxice ajung înapoi la noi, doar că într-o formulă mult mai nocivă.

Acțiuni la nivel local pentru efecte la nivel global

reciclarea in magazine

În mod normal, consumatorul ar trebui să aibă opțiunea de a înapoia bateria uzată în același loc din care a făcut achiziția. Nu-i doar un gest etic, ci și o obligațue legală, fiindcă legea prevede ca orice magazin care comercializează baterii să accepte să pri

mească baterii uzate.

În magazinele care au instalat deja cutii de colectare pentru baterii, mesajul e clar – le cumperi de aici, iar când nu îți mai folosesc le poți aduci înapoi tot aici – un sistem facil și sănătos pentru toate părțile implicate (client – comerciant – mediu înconjurător). În plus, reciclarea poate fi o strategie pentru a-l face pe client să revină în magazinul din care a achiziționat produsul, dar și o modalitate prin care retailer-ul arată că îi pasă.

„Ai cumpărat baterii de aici? Îmi pasă ce se întâmplă cu ele când nu vor mai fi funcționale. Poți să le aduci tot aici. În plus, în timpul anumitor campanii, primești și 4 baterii noi.”

Reciclarea – de la datorie morală, la obligație legală

În calitate de structură de transfer responsabilitate în domeniul DBA, SNRB dotează gratuit cu infrastructură de colectare, orice magazin care comercializează baterii.

Conform HG nr.1132/2008, distribuitorii de baterii și acumulatori (producători, vânzatori en gros, puncte de vanzare, toți cei care comercializează baterii simple sau încorporate in aparatura electrică și electronică) au obligația legală de a prelua în mod gratuit bateriile și acumulatorii uzați, aduse în punctele de colectare de către consumatori și de a le preda ulterior către un sistem organizat.

Dotarea cu infrastructură

Infrastructura personalizată pentru colectarea bateriilor și acumultatorilor, mentenanța și colectarea acestor deșeuri e în grija asociației care preia responsabilitatea. Dincolo de ajutorul logistic, SNRB oferă recompense și promovare gratuită. De exemplu, baterii noi în schimbul celor vechi vizibilitate prin aplicația mobilă „Unde Reciclăm”. Prin intermediul aplicației mobile, „Unde Reciclăm”  (prima hartă interactivă a reciclării ce integrează peste 5000 de puncte de colectare pentru deșeurile electrice și a bateriile uzate) clienții vă pot „vedea” pe hartă, și mai ales pot recicla, simplu și ușor bateriile, aducând un beneficiu enorm mediului înconjurător pe termen lung.

 

Instalați obiceiul reciclării în comunitatea locală— solicitați cutii de colectare pentru baterii uzate

Transformarea magazinul de la colțul străzii într-un spațiu mai „verde” care se supune nu doar obligațiilor legale ci și principiilor de sustenabilitate, poate fi primul pas către reinventare. Fără doar și poate, o zonă fresh poate însemna inclusiv amplasarea unei cutii verzi, cu sigla magazinului și un mesaj de încurajare la reciclare.